Dlaczego warto się śmiać?


Trzeba się śmiać. Inaczej człowiek by zwariował.
— Terry Pratchett

Jaki wpływ na nasze samopoczucie ma śmiech? A na nasze zdrowie? Śmiech wpływa korzystnie zarówno na ciało jak i umysł. Często wykorzystuje się go w leczeniu (gelotologia) z uwagi na jego dużą skuteczność, bezpłatność oraz brak skutków ubocznych. Dzięki śmiechowi umysł pracuje szybciej a motywacja wzrasta. Śmiech może również przedłużyć Twoje życie o osiem lat! Warto o tym pamiętać, gdyż dorosły śmieje się średnio 15 razy dziennie a dziecko w wieku przedszkolnym 400 razy.

Co jeszcze warto wiedzieć? Poniżej kluczowe korzyści związane ze śmiechem, wyróżniane stopnie zaawansowania śmiechu oraz 15 rzeczy, które warto zrobić w imię śmiechu. A na końcu ciekawostka, czy gaz rozweselający rzeczywiście działa?

Oddziaływanie śmiechu na samopoczucie i zdrowie

Dobre samopoczucie. Dowiedziono naukowo, że śmiech (a także sam gest uśmiechu) uwalnia endorfiny (hormon szczęścia) w naszym organizmie przez co ogólne samopoczucie ulega poprawie. Śmiech to także świetne lekarstwo na stres - hamuje wydzielanie hormonów adrenaliny i szkodliwego kortyzolu, przez co łagodzi bóle głowy i mięśni. To wszystko sprawia, że śmiech wpływa bardzo korzystnie na odporność organizmu (system immunologiczny). Śmiech poprawia również poziom białek ochronnych, zwanych globulinami. Ponadto według neurologa Henri Rubensteina minuta szczerego śmiechu zapewnia do 45 minut późniejszego rozluźnienia.

Uśmiechaj się kiedy i gdzie tylko możesz. Same wykrzywienie twarzy w geście uśmiechu daje nam pozytywny zastrzyk endorfin. Poza tym, istnieje 90% szans, że nasz uśmiech zostanie odwzajemniony, przez co poprawimy także samopoczucie drugiej osoby.

Zwiększa chęć do działania. Badania kanadyjskich naukowców dowiodły, że chęć do działania, w tym również pracy zawodowej wzrasta. Ma to związek m.in. z tym, że mózg staje się lepiej dotleniony (śmiejąc się pobieramy trzy razy więcej powietrza niż normalnie), a współpraca między dwoma półkulami się poprawia. Dlatego według kanadyjskich naukowców amerykańskie powiedzenie "no pain, no gain" (bez bólu nie ma rezultatów) należałoby zastąpić słowami "first laughter, then work" (najpierw śmiech, potem praca).

Poprawa krążenia krwi. Śmiech pozwala na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, przyczynia się do poprawy krążenia i pozytywnie wpływa na pracę serca. Dr Michael Miller z uniwersytetu w Marylandzie, który koordynował badania potwierdzające tę tezę stwierdza: Przyzwoita dzienna dawka śmiechu może dać efekty porównywalne z oddziaływaniem na system sercowo-naczyniowy ćwiczeń fizycznych. Trzydzieści minut ćwiczeń trzy razy w tygodniu i 15 minut śmiechu dziennie w sposób zasadniczy poprawią stan waszego zdrowia i systemu krwionośnego. (PAP)

Obniżenie poziomu cukru we krwi. Według japońskich naukowców śmiech sprzyja obniżeniu poziomu cukru we krwi u chorych na cukrzycę typu 2 oraz u zdrowych osób. Jest to o tyle istotne, że głównym czynnikiem mającym wpływ na cukrzycę typu 2 jest wzrost poziomu glukozy we krwi, który jest powodowany przez stres. Wśród osób, które w trakcie dnia wiele razy wybuchały śmiechem zauważono znacznie lepszą kontrolę cukrzycy oraz niższe stężenia cukru we krwi.

Uwalnianie energii i gimnastyka. Silny śmiech (III i IV stopnia) wzmacnia przeponę i mięśnie brzucha a przy tym spalane są duże ilości energii. Szacuje się, że śmiejąc się przez kwadrans dziennie można spalić nawet 2,5 kilograma tłuszczu rocznie. Oznacza to, że 15 minutowe śmianie się pochłania tyle samo energii, co przemaszerowanie dystansu 800 metrów. Ponadto śmiech odmładza i jest doskonałą gimnastyką twarzy.

Stopnie zaawansowania śmiechu

I stopnień - poważny wyraz twarzy, na której odmalowuje się emocjonalna radość życia. Na twarzy nie pojawia się jednak grymas uśmiechu.

II stopień - na twarzy pojawia się wyraźny uśmiech i towarzyszący mu subtelny chichot. Twarz zdaje się promieniować uśmiechem, którego widać i słychać.

III stopnień - śmiech staje się głośny. Dzieci śmieją się tu z otwartą szeroko buzią, a dorośli często chowają swoją twarz między dłońmi. Tego śmiechu nie da się już kontrolować, tzn. szybko zakończyć.

IV stopień - śmiechowi towarzyszą łzy, widoczne są spazmy jakie przechodzą przez całe ciało. To najzdrowszy śmiech.

13 sposobów, aby się rozweselić i być zdrowszym (wg psychologa Steva Wilsona)


   1. Zdecyduj się na wyrażanie siebie, a nie na robienie wrażenia. Robienie wrażenia jest bezcelowe i sztuczne, podczas gdy wyrażanie siebie jest korzystne dla wszystkich.
   2. Rozpoczynaj każdy dzień ze śmiechem. Zbieraj wszystko to, co Cię rozśmiesza. Rozpocznij tworzenie swojego dziennika humoru. Przeglądnij ciekawniki w dziale "Kultura i rozrywka".
   3. Czytaj na głos dowcipy i śmiej się serdecznie. Dobry, zdrowy śmiech wymaga praktyki.
   4. Kończ każdy dzień śmiechem bez względu na to jak bardzo był ciężki. Kontroluj liczbę swoich wybuchów śmiechu i spraw, aby ta liczba każdego dnia rosła.
   5. Śmiej się z siebie każdego dnia. Zobaczysz, że to pozwala przełamywać lody, podczas gdy śmianie się z kogoś to wznoszenie murów.
   6. Namaluj uśmiechniętą twarz, kwiatek, pocałunek bądź inny symbol, który sprawi, że poczujesz się radośniej. Namaluj go na ręce, policzku bądź w innym miejscu i myśl o tym przez cały dzień.
   7. Odkryj siłę zabawy. Zaangażuj się w zabawne aktywności z dziećmi, dorosłymi bądź zwierzętami tak często jak to tylko możliwe.
   8. Znajdź inny sposób na robienie czegoś, co robisz każdego dnia. Obierz inną drogę do domu, wybierz inny sklep albo wypróbuj nowy przepis.
   9. Spraw, aby Twoje ćwiczenia były bardziej intensywne. Park, sala gimnastyczna, dziwna muzyka sprawią, że Twoje ćwiczenia fizyczne sprawiać będą większą frajdę.
  10. Spójrz na siebie z innej perspektywy. Spójrz na siebie tak, jak widzi Cię Twój zwierzak. Dla przykładu, mój kot, Toast, postrzega mnie jako nieofutrzone źródło jedzenia, jako kolana relaksujące, jako wojennego przeciwnika w czasach kąpieli i generalnie jako biednego niewolnika. Często też spieramy się o to.
  11. Jaką chciałbyś być przekąską, gdybyś mógł wybrać? I dlaczego? Napisz krótkie zdanie na ten temat i wpisz go w swój pamiętnik humoru.
  12. Zapytaj siebie, co byłoby najmniej prawdopodobną rzeczą jaką mógłbyś kiedykolwiek zrobić. I zrób to!
  13. Nie próbuj być zabawny. Humor nie jest logiczny. Humor jest emocjonalny, irracjonalny i kreatywny.
  14. Śmiej się razem z innymi. Tylko 15% naszego śmiechu ma swoje źródło w zabawności śmiechu - reszta to forma budowania więzi z innymi oraz reakcja na cudzy śmiech.

Czy gaz rozweselający rzeczywiście działa?

Tak. Gaz rozweselający (podtlenek azotu - N2O) to bezbarwny gaz o słodkawym zapachu. Stosowany jest przede wszystkim w anestezjologii, jako środek znieczulający oraz (coraz rzadziej) jako doraźny lek w spadkach nastroju, a także w branży samochodowej, jako paliwo do samochodów z turbodoładowaniem (tzw. nitro).

Działanie gazu rozweselającego na organizm człowieka zależy od przyjętej dawki. W małych ilościach powoduje on poprawę nastoroju, w średnich euforię i silne napady śmiechu przeradzające się w głupawkę śmiechową, a w dużych ilościach - utratę świadomości. Krótkie eksperymentalne wideo można zobaczyć tutaj. Warto pamiętać o zagrożeniach ze stosowania podtlenku azotu, w większych ilościach może spowodować niedotlenienie mózgu, co w skrajnym przypadku prowadzić może do paraliżu. Pamiętajmy o tym, zanim przyjdzie nam ochota poeksperymentować...

źródło: ciekawnik.pl - warto wiedzieć!

[ciekawnik.pl to platforma, której celem jest budowanie natchnionego i bardziej świadomego społeczeństwa wiedzy] 

Kobiece, rodzinne i nie tylko dyskusje na forum - włącz się do rozmowy >

Więcej tematów:

W Sherford wszystko będzie zielone, poza niebem

 

Mus brzoskwiniowy

Oprah adoptuje cocker spaniela ze schroniska

 

 

 

    

  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz